بسم الله الرحمن الرحیم

دوستان عزیز هر پیشنهاد و ایده ای برای پربارتر شدن وبلاگ دارید در قسمت نظرخواهی ارائه بدید...........

این وبلاگ در آینده ای نزدیک به معرفی سایر چهره های برتر شهرک زیاران خواهد پرداخت.

                                                                     

                              جواد یونسی زیارانی فارغ التحصيل مهندسي الکترونیک دانشکده فنی تهران

 

اسامی منتخبین شورای اسلامی شهرک زیاران در دوره ی پنجم و تعداد آرا

1 - آقای علی کریمی والا ******* 960 رای

2 - آقای ولی صباغ زیارانی ****** 942 رای

3 - آقای ناصر اکبری برزگر  ****** 812 رای

4 - آقای عظیم اله شیخ آقاجانی** 808 رای

5 - آقای اسماعیل مقصودی***** 792 رای

اسامی داوطلبان شورای اسلامی شهرک زیاران در دوره پنجم

آقایان : (به ترتیب حروف الفبا)

1-ناصر اکبری

2-محمد رضا برجعلیان

3- علی بهرامی

4- سید سجاد حسینی

5 - عظیم اله شیخ آقاجانی

6- ولی صباغ زیارانی

7- علی کریمی والا

8- جانعلی کوهنشین

9-اسماعیل مقصودی

جاذبه های گردشگری شهرک زیاران

حمام (گرمابه ) قدیمی زیاران

امامزاده حسن 

رودخانه بزرگ زیاران به همراه آبشار و باغ های زیبا

غار زیاران (مغار)

سد زیاران

درخت چنار کهن مجاور مسجد جامع و قدیمی زیاران

 

1396-----------1396

آغاز سال 1396 بر همه هموطنان

مبارک.

 

(جواد یونسی زیارانی ، مدیر وبلاگ ) 

تحویل سال ۱۳۹۶ در ایران

تحویل سال ۱۳۹۶ در ایران

ساعت ۱۳ و ۵۸ دقیقه و ۴۰ ثانیه روز دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ هجری شمسی, مطابق با ۲۱ جمادی الثانیه ۱۴۳۸ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۱۷ میلادی.

همشهریان گرامی  انشاالله تا چند روز آینده سایر عکسهای پاک شده در وبلاگ قرار داده خواهد شد. 

 

 جهت پربار شدن وبلاگ ،نظرات بسیار موثر خواهد بود..(در قسمت  

نظرخواهی هر پیشنهاد و انتقادی دارید میتوانید بیان کنید)

اطلاعیه رسمی شورا و هییت پیگیری مسائل آستان قدس رضوی

عرض تسلیت به خانواده آتش نشانان حادثه پلاسکو

آتش نشانی شغل نیست ، عشق است..

برگزاري مسابقات فوتسال در دهه فجر

يك دوره مسابقات فوتسال به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي در سالن ورزشي شهرك زياران برگزار ميشود..

 

تاریخ و جغرافیای شهرک زیاران

 

تاریخ شهرک زیاران

نام زیاران از حکومت آل زیار گرفته شده است.


زیاریان یا آل زیار یک خانواده ایرانیاز نواحی مازندران و گیلان بودند که توانستند به حکومت ایران برسند. در غرب و مرکز ایران سلسله از دیلمیان به نام آل زیار (320 ه. ق.)  که از مناطق شمال برخاسته‌ بودند، نواحی مرکزی و غربی ایران و فارس را از تصرف خلفا آزاد کردند. دیلمینام قوم و گویشی در منطقه کوهستانی گیلان بود به نام دیلمستان. دیلمیانسخت نیرو گرفتند و مدت 127 سال حکومت راندند و چون خلفا در برابر آن‌ها چاره‌ای جز تسلیم ندیدند، حکومت بغداد را به آنها واگذاشتند و خود به عنوان خلیفگی و احترامات ظاهری قناعت کردند. در واقع، بعد از حکومت نیمه مستقل طاهریان پس از صفاریان و در ایام امارت امرای سامانی در ماوراءالنهر، خانواده‌های از مازندران و سپس گیلان توانستند بر قسمت عمده ایران غربی، یعنی از خراسانتا بغدادتسلط یابند. حکومت این خانواده‌ به نام دیلمیانشهرت یافته‌است.

زیاریان یک سلسله زیدی مذهب از مناطق ساحلی دریای خزر بودند. آنان ابتدا در شمال ایران و طبرستان و گرگان حکومت می‌کردند. زیاریان هم جزو مردم کوه‌ نشینی بودند که رسیدنشان به قدرت <<بسط دیلمی>> تاریخ ایران را شکل داد.

زیدیه در گیلان و مازندران ابتدا در مقیاسی محدود به دست یک رهبر شورشی علوی، یحیی بن عبداللهو یاران کوفی او، در سال 175 قمری در میان دیلمیان غیرمسلمان ترویج شد. اما آنچه چشمگیر و مؤثرتر بود، فعالیت مذهبی برخی مبلغین محلی از پیروان قاسم بن ابراهیم (متولد 246ق) در طبرستان غربی، منطقه رویان، کلارو چالوسبود. تعالیم قاسم درخصوص الهیات، نماد انتقال از عقاید زیدیان نخستین کوفی به ضد جبرگرایی، دیدگاههای تند ضد تجسیم و تشبیه، تفکیک میان خدا و افعال شر و تأکید بر تمایز مطلق خداوند با همه خلقت بود. عقاید او هر چند با نظر متعزلهمعاصر خود متفاوت است، زمینه لازم را برای انتخاب الهیات معتزلی در میان پیروان متأخر خود فراهم کرد. تعالیم او در فقه، گونه‌ای سنت شیعی متعادل و متأخر از مدینه ارائه می‌کرد که کاملاً از عقیده مکتب زیدی کوفه مستقل بود.

بعد از شکست حکومت آل زیار در شمال کشور بسیاری از خانواده ها و طوایف این حکومت به مناطق اطراف گریختند.یکی از این مناطق دامنه های جنوبی  رشته کو های البرز بود.دو تن از افراد این حکومت به نام های حسن بیک و ابراهیم بیک که از میان طوایف به این منطقه راهی شده بودند،یکی از آنها در منطقه زیاران و دیگری در منطقه ابراهیم آباد به دلایل نامعلومی به شهادت می رسند.حسن بیک از نوادگان حضرت امام صادق (ع) می باشد که در منطقه ی زیاران به شهادت رسیده است ، از همین رو نام زیاران از نام حکومتی که حسن بیک در آن زندگی  خود را می گذرانده گرفته شده است. بعد از شهادت ایشان اهالی زیاران برای ایشان صحن و مرقدی کوچک ساختند که اکنون با نام امامزاده حسن آن را می شناسیم. از آنجا که آل زیار تا سال 447 هجری قمری حکومت داشته اند،می توانیم به صراحت بگوییم که قدمت زیاران حدود 1000 سال می باشد و از همین رو یکی از تاریخی ترین و کهن ترین مناطق ایران بوده است.

 

 

موقعیت جغرافیایی شهرک زیاران

زیاران شهرکی کوهپایه ای در استان قزوین، شهرستان آبیک است . این منطقه در دامنه ی جنوبی رشته کوه های البرز می باشد. این شهرک که دارای 8000 نفر جمعیت می باشد (حدود 1600 خانوار)  در فاصله 45 کیلومتری شرق قزوین و 100 کیلومتری غرب تهران واقع شده‌است(حال شما قضاوت کنید که  این منطقه ی سرسبز و دارای امکانات نسبتا" خوب در چه جایگاه جغرافیایی نابی واقع شده است، از همین رو یکی از بهترین نقاط برای سکونت و زندگی کردن است).


برای دسترسی به زیاران باید از بزرگراه تهران - قزوین به سمت قزوین، حرکت کرده و پس از طی مسیری 100 کیلومتری از پل روگذر به سمت شمال حرکت کنیم. زیاران در ابتدای جاده طالقان قرار دارد و دسترسی به منطقه گردشگری شرق طالقان تنها ازطریق زیاران امکان پذیراست.  منطقه ی زیبای طالقان حدود 30 کیلومتر بعد از زیاران می باشد که در این مسیر،روستاهای خوزنان، قاضی کلایه،آقچری،صمغ آباد و ابراهیم آباد واقع شده است. 3 روستای خوزنان،صمغ آباد و ابراهیم آباد درست در کنار جاده و روستاهای آقچری و قاضی کلایه حدود 2 الی 3 کیلومتر به سمت بالاتر در لابه لای کوه های شرقی زیاران قرار دارند.لازم به ذکر است که  جاده ی مواصلاتی از روستای آقچری تا طالقان درون کوه واقع شده است و دارای پیخ و خم های زیادی است.

زیاران محیطی است که از هر 4 طرف محصور در باغها و رودهای فصلی و دائمی است. سد زیاران نیز در جنوب این شهرک واقع شده‌است. جالب است که بدانید آب حدود 90 درصد از مزارع زیاران و مزارع بسیاری از روستاهای بعد از زیاران که در مسیر اتوبان قزوین واقع شده است و دشت پهناور قزوین از سد زیاران تقسیم و سهمیه بندی می شود. این آب از کوه ها ی طالقان سرچشمه می گیرد و در رودخانه ای که حدود 9 کیلومتر آن در زیر کوه و بصورت تونل می باشد و حدود5 کیلومتر آن بصورت عادی از روستای خوزنان وارد زیاران شده و وارد سد می شود.مقدار آبی که در فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز وارد این رودخانه می شود حدود 10 متر مکعب در ثانیه است که مستقیما" از کوه های طالقان سرچشمه می گیرد.در اواخر فصل پاییز و فصل زمستان مسیر آبی که از طالقان سرازیر می شود بسته شده و تنها حدود نیم متر مکعب در ثانیه،آب از کوه های آقچری و ابراهیم آباد و صمغ آباد و خوزنان وارد این مسیر وسپس سد زیاران می شود. به دلیل اینکه رودخانه ی واقع در خود طالقان شاهرود نام دارد،از قدیم الایام به رودخانه ی شهرک زیاران هم شاهرود گفته شده است که درزبان محلی به نام"پیله روخانه"یعنی: رودخانه ی بزرگ نامیده می شود.

ارتفاع زیاران از سطح دریا 1600 متر است و در عرض جغرافیایی 7 دقیقه و 36 درجه و طول جغرافیایی 32 دقیقه و 50 درجه قرار گرفته‌است.

متاسفانه با وجود جمعیت بالا و مشکلاتی که طی سالهای متمادی گریبان گیر مردم زیاران بوده ‌است هنوز طرح جامع و مشخصی برای تاسیس شهرداری زیاران برنامه ریزی نشده است.

 

 



 

 


 

گیاهانی که در مراتع زیاران و مراتع اطراف زیاران یافت می شود:

آویشن کوهی(بیشتر در کوه ایلوند)----گزنه(در کوه های شمال شرق زیاران و طالقان)

ریواس(در کوه های شمال غرب زیاران)--------والک(آتک به زبان زیارانی)

بومادران(شمال زیاران)---بابونه(شمال زیاران)----کنگر----قارچ---پسته کوهی(بیشتر در پیغمبرکوه)

تره آبی(آو تره به زبان زیارانی)---پیازک(پیاز کوهی)---گل پونه---زالزالک(کری به زبان زیارانی)---

ازگیل(گوچ به زبان زیارانی)-----بادام کوهی وحشی----زرشک کوهی----غازیاغه----میوه ی نسترن و گل نسترن

زیاران منطقه ی نمونه ی گردشگری در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، حدود سه سالی است که روستای زیاران که در بخش مرکزی شهرستان آبیک واقع شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده است.

وجود روستاهای بکری همچون ابراهیم آباد، صمغ آباد، آقچری، قاضی کلایه و نیز سد انحرافی، باغات میوه و طبیعت این منطقه از جاذبه‌های گردشگری آن است.

با توجه به اینکه روستای زیاران، امتیازات لازم را برای منطقه گردشگری کسب کرده، می‌طلبد که  تابلوهای متعدد در مسیر حاشیه این منطقه و امکانات رفاهی به ویژه سرویس بهداشتی برای مسافران که در ایام نوروز بسیار افزایش می‌یابد، اختصاص داده شود که امیدواریم مسئولان توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

بنابراین گزارش، برای ثبت یک اصله درخت کهنسال چنار در روستای زیاران که بیش از 300 سال قدمت دارد، از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک پیگیری لازم انجام شده و موافقت مالک کسب شده است.(در قسمت آثار تاریخی شهرک زیاران این درخت کهنسال را میتوانید مشاهده کنید )

درخت مذکور شرایط لازم برای ثبت ملی را دارد که با تحقق این امر، با نظارت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبیک نسبت به تعیین حدود و نصب تابلو اقدام می‌شود.

ادامه نوشته

اینم از طبیعت و کوه ها و چشمه های شهرک زیاران

نمایی از باغهای جنوب زیاران(مزراع)

 

 

 

 



نماهایی از رودخانه شاهرود زیاران(پیله روخانه)

 

رودخانه شاهرود در فصل زمستان                                    

 

 


تصاویر کوه ها ی شهرک زیاران

 

 

 

 

شما میتوانید در قسمت ادامه مطلب اسامی سایر باغات و کوههای زیاران را ببینید..........

ادامه نوشته

آثار باستانی شهرک زیاران


بافت قدیم شهرک زیاران و آثار برجا مانده از آن

 

 

درب ورودی قدیمی ترین مغازه زیاران که حدود 120 سال پیش در نزدیکی حمام قدیمی زیاران بوده است.

  دوستان عزیز در قسمت ادامه مطلب از سایر عکسها دیدن فرمایید........

 

ادامه نوشته

ورزش شهرک زیاران

زیرسازی و تعمیر اساسی و تعویض کفپوش در سالن ورزشی شهرک زیاران

درپی جلسات متعدد شورای اسلامی زیاران با مسئولین استان ، بودجه این طرح عمرانی-ورزشی به یاری خدا و با تلاشهای مکرر شورای محترم تامین گردید.

حضور نمایندگان و ناظران وزارت ورزش و جوانان استان قزوین و رییس تربیت بدنی شهرستان آبیک در سالن ورزشی زیاران

پیشکسوتان فوتبال زیاران:

بازیکنان پیشکسوت:

مهاجمین:شاهرخ فلاح-علی اصغر(سپه)صباغ-علی اکبر(بهبود)صباغ-دادیار جعفری-علی محمد فلاح-داریوش رجبی

هافبک ها:حسین رضایی-ضیغم اکبری-علی اوسط حسینخانی-صیاف اکبری-بابک برجعلیان-بشیر رضایی-کیومرث فلاح

مدافعین:عبداله فلاح-مجاهد ابراهیمی-اصغر احمدنیا-مجید فلاح-علی مهرابی-داراب فلاح

دروازه بانان:حسنعلی (مصب) صباغ - یعقوب خالقی- مرحوم کیزاد فلاح-محمد علی رمضانی-صفر رضایی-کوروش نجفی-احمد طالانه-علیرضا رضایی-حسین پاویز

داور:علی نجفی

مربی و سرپرستان تیمها:میرزا فلاح-اسماعیل مقصودی-هاشم جعفری-صفت الله مرادی-غلامرضا عزیزی

حامیان قدیمی فوتبال زیاران:خانجان زارعان-محبوبعلی صباغ-روشن فلاح


ادامه نوشته

واژه های قدیمی زیاران

(moghor)موغور: به زبان آمدن           (baydah)بایده: کاسه                 (pasafa)پاسافا:پابرهنه               

(pasa)پاسا:بلندشو     

(ooskot)اسکوت: آرنج       (binish)بینیش:نشستن            (jughoolah)جوقوله:جوب آب کوچه                    

(izar)ایزار:سفره پارچه ای           

(du trit)دوتریت:آب دوغ خیار         (loghombah)لوقامبه:لوله فاضلاب              (lokombor)لوکومبر:   سوراخي در سقف خانه براي انتقال هوای تازه براي خوب سوختن چوب هاي تنور   

(valg)ولگ: برگ درخت 

(chi meni)چی منی:چیکارمیکنی      (powjar)پوجر:کفش      (dim)دیم:صورت          (vini)وینی:دماغ       

(nakhoon)نخون:ناخن      (kafal)کفل:ران

(noon dinin izari mian)نون دیینین ایزاری میان:نان را روی سفره بگذار        (chana)چنه:چانه      

(peli)پلی:کنار           (keje deri) کجه دری:کجایی    

ادامه واژه ها در ادامه مطلب.......

ادامه نوشته

تصاویر قدیمی از زیاران

آیا میتوانید تشخیص دهید این اشخاص چه کسانی هستند؟

 

ادامه نوشته

مطالب مربوط به تحصیل و درس

تدریس دروس مدارهای الکترونیکی و مدارهای مجتمع خطی مقاطع کاردانی و کارشناسی

دوستان عزیز اگه سوالی راجع به این دو تا درس دارید میتونید درقسمت نظر بدهید مطرح کنید.

دانشجویانی که جزوه ی دروس مدارهای الکترونیکی و مدارهای مجتمع خطی و دستورکارهای آزمایشگاه الکترونیک صنعتی و آزمایشگاه مدارهای مجتمع خطی مقطع کاردانی رو میخوان میتونن ایمیلیشون رو بدن تا براشون بفرستم.

تدریس خصوصی ریاضیات

از آندسته از عزیزانی که تمایل به حضور در کلاسهای جبرانی ریاضیات را دارند دعوت به عمل می آید. این کلاس شامل پایه های سوم ، چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی و اول ، دوم و سوم راهنمایی می باشد. مدرس: جواد یونسی زیارانی

09193864616