روستای زیاران

وبلاگ فرهنگی و پایگاه اطلاع رسانی روستای زیاران

روستای زیاران

وبلاگ فرهنگی و پایگاه اطلاع رسانی روستای زیاران

خوشنویسی در زیاران ۳۲ ساله شد/ چشم انتظاری برای تکمیل خانه فرهنگ


هنر خوشنویسی در روستای زیاران علاقمندان زیادی دارد اما هنرمندان سالهاست چشم‌انتظار تکمیل خانه فرهنگ و فضایی مناسب برای شکوفایی و عرضه هنر خود هستند.  
  خبرگزاری مهر- گروه استان ها: روستای زیاران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان قزوین محسوب می‌شود که با داشتن ۱۴۶۱ خانوار و ۷۸۰۰ نفر جمعیت به لحاظ جمعیتی در ردیف شهر محسوب می‌شود؛ اما به دلیل بی توجهی مسئولان تاکنون این امر محقق نشده لذا جمعیت با امکانات موجود تناسبی نداردو این موضوع مردم را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده که کمبود زیرساخت‌های هنری از آن جمله است.

هنرمندان زیادی در حوزه‌های مختلف در این روستا مشغول به فعالیت هستند و یکی از هنرها که این روزها به مرحله شکوفایی رسیده و به دلیل توجه مسئولان ارشاد آبیک بیش‌از پیش نمود دارد هنر خوشنویسی است.

قزوین

توانایی هنرمندان خطه سرسبز و خوش آب‌ و هوای زیاران به حدی رسیده که امروز شاهد آن هستیم که بخوبی در برپایی و اداره نمایشگاه خوشنویسی شهرستان آبیک موفق عمل می شود و این در حالی است که هنرمندان زیاران حتی یک فضای مستقل هم برای انجام کارهای هنری خود در این روستا ندارند.

خانه فرهنگی که از سال‌ها پیش کار ساخت آن شروع‌شده از روی کار آمدن رئیس جدید ارشاد اسلامی آبیک با پیشرفت‌های خوبی همراه شد به‌طوری‌که در حال حاضر با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه شده اما هنوز تکمیل نشده است.

با همه تلاش‌هایی که توسط رئیس جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در حدود یک سال و نیم گذشته صورت گرفته اما هنوز خانه فرهنگ زیاران افتتاح نشده و این به دلیل سال‌ها کم‌کاری مدیران قبلی و بی‌ توجهی آن‌ها به امر توسعه زیرساخت‌های هنری در خطه زیاران است؛ هرچند نباید بی‌توجهی مسئولان ارشد فرهنگ استان را هم در تخصیص اعتبارات نادیده گرفت چرا که در صورت پیگیری‌های آن‌ها تاکنون کار ساخت خانه فرهنگ زیاران به پایان می رسید.

هرچند شورای اسلامی روستای زیاران هم پیگیری‌های چندانی برای تکمیل تنها خانه فرهنگ زیاران انجام نداده اند و متاسفانه انسجام و یکپارچگی بین اعضای شورا کمتر دیده می شود لذا این نیاز همچنان برآورده نشده است.

توسعه زیرساخت‌ها برای پاسخگویی به نیاز هنرمندان زیارانی ضروری دانست

محمد علی‌محمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک در حاشیه افتتاح نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان روستای زیاران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هنر خوشنویسی در بین جوانان شهرستان آبیک به‌ویژه مردم هنرمند و هنردوست روستای زیاران بسیار موردتوجه است و این مهم سبب شده خوشنویسان زیادی از این خطه به جامعه هنری استان معرفی شوند.

قزوین

علی‌محمدی، توسعه زیرساخت‌ها را برای پاسخگویی به نیاز هنرمندان زیارانی ضروری دانست و افزود: امروز روستای زیاران نیاز به فضایی در شأن هنرمندان این خطه دارد که امیدواریم به‌زودی با افتتاح خانه فرهنگ زیاران این مهم پس از سال‌ها محقق شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک توسعه زیرساخت‌ها را از عوامل مهم در افزایش اشتیاق جوانان به هنر دانست و تأکید کرد: جوانان زیادی در زیاران علاقه‌مند هستند که وارد عرصه هنر شوند اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها این امکان برای آن‌ها وجود ندارد که با این هنر آشنا شده و هنرنمایی کنند و به نظر می رسد با افتتاح خانه فرهنگ شرایط برای شکوفایی هنر علاقمندان فراهم می‌شود.

هنرمندان زیاران نیازمند خانه فرهنگ

آرش کشاورز زیارانی یکی از مسئولان برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان زیاران در آبیک اظهار داشت: علی بابایی از هنرمندان قدیمی این روستا و از کسانی است که در توسعه هنر خوشنویسی در زیاران نقش مهمی ایفا کرده و از استادان هنر خوشنویسی است.

وی کمبود زیرساخت‌ها را مهم‌ترین مشکل هنرمندان زیاران عنوان کرد و گفت: امکانات اولیه برای پرداختن به فعالیت‌های هنری و فرهنگی در این روستا وجود ندارد و در حال حاضر فضای مناسب، امکانات و تجهیزات اولیه توسعه این هنر فاخر در روستای زیاران وجود ندارد.

کشاورز زیارانی ادامه داد: این‌ شرایط در حالی است که در سال ۱۳۸۳ زیاران به‌عنوان اولین روستای ایران توانست امتیاز شعبهٔ موقت انجمن خوشنویسان ایران را دریافت کند اما متأسفانه به دلیل نبود فضای مناسب آموزشی، این امتیاز ارزشمند از دست رفت و حتی تنها کلاسی که به هنرجویان اختصاص‌یافته بود به دلیل مشکلات فراوان و بی توجهی مسئولان تعطیل شد.

وی گفت: کمترین انتظار ما از مسئولان این است که خانهٔ فرهنگ زیاران که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با تامین اعتبار به پایان برسد تا مهمترین دغدغه هنرمندان این خطه که نداشتن فضای مناسب آموزشی و فرهنگی است، برطرف شود.

مسئول برگزاری نمایشگاه خوشنویسی زیاران بیان کرد: هنرمندان خوشنویس زیاران در طول شش ماه دو نمایشگاه با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبیک برگزار کردند و نشان دادندشایسته توجه بیشتری هستند زیرا تنها اداره ارشاد آبیک متولی حمایت از هنرمندان نیست و باید سایر نهادها هم همکاری کنند.

کشاورز زیارانی در خصوص اقدامات انجام‌ شده از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبیک در زیاران گفت: ویژگی بسیار خوب و بارز مدیر ارشاد منطقه نگاه هنری، فرهنگی و عدالت محوری است و همواره در پی پرورش استعدادها و معرفی آن‌ها به جامعه هنری از همه نقاط شهرستان آبیک هستند و این روند برخلاف دوره‌های پیشین توانسته برخی کمبودها را جبران کند و با سپرده شدن کارها به افراد هنرمند دغدغه ها کمتر شده است.

قزوین

غلام عزیزی بنیان‌گذار هنر خوشنویسی در روستای زیاران که از سال ۶۲ با راهنمایی استاد مرحوم محمدرضا قنبری قزوینی و مرحوم ابوالحسن مستشاری محصص وارد حوزه هنر خوشنویسی شده و پس از چند ماه با استاد پگاه قزوینی کار هنر خوشنویسی را آغاز کرده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باید به اهل هنر از طرف مسئولان کمک شود تا هنر خوشنویسی به شکوفایی بیشتری برسد.

وی که آثار خوشنویسی ارزشمندی را خلق کرده ادامه داد: از مسئول ارشاد آبیک که در راستای هنر و هنرمند در حد توان تلاش می کنند سپاسگزاریم و از مسئولان تقاضا داریم برای تکمیل سریع‌تر خانه فرهنگ زیاران و تحویل به هنرمندان اقدامات لازم را انجام دهند.

نبود حتی یک فضای هنری در روستایی که نزدیک به هشت هزار نفر جمعیت دارد، مشکلات عدیده‌ای را برای هنرمندان این خطه ایجاد کرده و از آنجایی‌ که حدود ۱۳ روستا هم از امکانات زیاران استفاده می‌کنند، ضرورت تکمیل خانه فرهنگ زیاران را دوچندان کرده است.

در شرایط کنونی حمایت و ورود جدی‌تر شورا و دهیاری زیاران و همچنین مسئولان استانی برای تکمیل این پروژه ضروری است تا هنر خوشنویسی زیاران در این مرحله متوقف نشود و همواره شاهد رشد و پیشرفت روزافزون این هنر در منطقه زیاران باشیم.

۳۲ سال انتظار برای داشتن خانه فرهنگ کافی است و امیدواریم با افتتاح این مجموعه جوانان هنرمند این خطه بتوانند استعدادهای هنری خود را بیش از پیش شکوفا کرده و ضمن پر کردن اوقات فراغت خود به نحو مطلوب در مسیر اعتلای این هنر اصیل ایرانی گام بردارند.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.