روستای زیاران

وبلاگ فرهنگی و پایگاه اطلاع رسانی روستای زیاران

روستای زیاران

وبلاگ فرهنگی و پایگاه اطلاع رسانی روستای زیاران

محله های قدیمی روستای زیاران در حال نابودی/حفظ بافت تاریخی و سنتی زیاران نیازمند تدبیر مسئولان و همت مردم


 

بافت تاریخی روستای زیاران، میراث گران‌بهای گذشتگانمان است. معماری قدیم زیاران یاد و خاطره و به نوعی سبک زندگی، آداب و رسوم، فرهنگ و حتی اقتصاد اجدادمان را در صدها سال پیش نشان می‌دهد و این امر اهمیت حفظ و نگهداری آن را بیشتر کرده است.

 

شاید بافت قدیمی زیاران ظرفیت ثبت در میراث تاریخی کشور را نداشته باشد، اما اطلاعات بسیار خوبی را از گذشتگان به ما انتقال می‌دهد. امروزه سبک زندگی قدیمی علاقه مندان بسیاری پیدا کرده و خانه‌های قدیمی دوباره مورد توجه مردم قرار گرفته است و بسیاری از آنها در قزوین مرمت و احیا شده‌اند و بسیاری هم در حال بازسازی و مرمت قرار دارند.

 


بازسازی و احیای بافت‌ها و خانه‌های قدمی هم از منظر و جایگاه تاریخی و هم از منظر اقتصادی و جذب گردشگر مورد توجه قرار دارند و نمونه‌های انجام شده در قزوین در معرفی تاریخ کهن این استان و در تقویت حوزه اقتصادی و جذب گردشگر موفق عمل کرده‌اند.

 

با توسعه سبک زندگی شهری، تخریب و تبدیل بافت‌های سنتی به مدرن سرعت گرفت و این آفت علاوه بر شهرها، روستاها را هم در بر گرفت. روستاهایی هم که بیشتر با پایتخت نشینان ارتباط داشتند بیشتر تحت تأثیر سبک زندگی شهری قرار گرفتند.

 

روستای زیاران به‌عنوان روستایی که یکی از کانون‌های مهم جذب گردشگر در شهرستان آبیک و یا حتی استان قزوین به شمار می‌آید با سرعت زیادی از بافت سنتی خارج شد و بناهای مدرن و ویلاسازی توسعه پیدا کرد و به همان سرعت که ساختمان‌های جدید احداث می‌شد محله‌های قدیمی از بین می‌رفت و جای خود را به خانه‌های مدرن می‌داد.

 


متأسفانه بافت قدیمی روستای زیاران در سایه بی‌تدبیری و بی‌توجهی مسئولان در معرض فرسودگی کامل و نابودی قرار گرفته است و واقعیت آن است که مردم هم کمتر دغدغه حفظ این میراث گرانبها و ارزشمند را دارند. تنها طیف خاصی از اهالی به‌ویژه جوانان روستا به حفظ آن علاقه مند هستند و این مهم واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

 

تجربه به خوبی نشان داده است تا موضوعی دغدغه مردم نشود و مردم برای دغدغه خود پیش‌قدم نشوند، مسئولان حرکتی در مسیر آن انجام نخواهند کرد. بنابراین ضروری است مردم و به‌ ویژه جوانان روستای زیاران با عزمی جدی وارد میدان شوند و با ارائه طرح، نظر و ایده از مسئولان امر بخواهند برای مرمت، بازسازی، حفظ و نگهداری محله‌ها و خانه‌های قدیمی وارد میدان شوند؛ محله‌هایی که برای افراد سالخورده یادآور خاطرات گذشته و برای جوانان نشان دهنده سبک زندگی گذشتگانشان است.

نظرات 1 + ارسال نظر
فرزاد یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 20:00

سلام. آری کاش بیشتر به این چیزا اهنیت میدادیم یا بودجه کمی ک داشتیم و کمک چند خیر چند تا از خونه ها ی شاخص خریداری میشد و حفظ میشد به عنوان کتابخانه یا هر چیز دیگر نظیر خانه مرحوم منصور دوو بالای و کنار مسجد رضوی.تا ب خودمون بیایم دیر شده و آب های سطحی و بارون خراب کاریاشون انجام داده

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.